Webcontent schrijven, grijp je lezer bij de lurven

Webcontent moet meteen raak zijn. Wist je dat je maar 3 seconden hebt om de bezoeker van je website vast te houden? Voor je het weet zijn ze vertrokken. Hop, door naar de concurrent. (Oeps!)

Teksten voor websites schrijf je anders dan bijvoorbeeld een brochuretekst of een tekst voor een advertentie.  Je website moet een ‘No brainer’ zijn: een lezer moet direct kunnen zien wat je te bieden hebt, zich aangesproken voelen of zichzelf herkennen in wat je schrijft. Daarna moet je ‘m vooral triggeren om iets te doen: zorg ervoor dat de weg naar iets kopen of zoiets simpels als contact opnemen een eitje is.

  • duidelijkheid
  • trigger
  • to the point
  • doelgroep (juiste tone-of-voice)
  • authentiek
  • geen taalfouten
  • Call to action! 
BEL 06 363 84 923

Maak van je website een klantmagneet

  • Wat bied je aan? (product of dienst) Het moet in 1 oogopslag duidelijk zijn wat er op jouw website te vinden is en wat je doet
  • Wie zijn je bezoekers? (doelgroep, leef je in, voor hen schrijf je de tekst)
  • Waarom hebben ze jouw product/dienst nodig? Wat levert het iemand op die met jou in zee gaat? Geef praktische en emotionele voorbeelden: het scheelt tijd/geeft innerlijk rust/goed voor je portemonnee, je maakt vrienden voor het leven etc.
  • Wat is je verhaal? (op de ‘over mij’ pagina)

Vertel op de ‘Over mij/ons’ pagina iets persoonlijks waardoor iemand je een beetje leert kennen. Dus niet: ik houd van koken en wandelen, maar: ‘op zaterdag sta ik het liefst uren in de keuken boven een pruttelende stoofpot’ en ‘Op zondag trek ik er steevast op uit met mijn hond, lekker struinen over de Veluwe’. Zo zet je zintuigen aan het werk, daar kunnen bezoekers van je website zich iets bij voorstellen.

  • Wat maakt jou betrouwbaar? Verwijs naar je portfolio en laat reviews zien
  • Zet aan tot actie (call to action), stuur aan op het maken van een afspraak/info opvragen/koop van je product

Als je zelf aan de slag gaat

  • schrijf zoals je praat
  • skip jargon (tenzij je zeker weet dat je doelgroep weet waar je het over hebt)
  • schrijf unieke teksten (Google houdt niet van kopiëren, knippen en plakken)
  • leef je in: wie is de bezoeker van je website, vertel ze waarnaar ze op zoek zijn op een manier die aanspreekt
  • vermijd clichés  (grijze muizen zijn er genoeg)
  • Verras, trigger en verleid (wordt die roze olifant en nestel je in het geheugen van je lezer)

Goede teksten schrijven, klinkt als … gedoe?

Hoor ik  je zuchten? Het is inderdaad wat veel. Stressen over spelling, naar catchy woorden zoeken zodat jouw tekst wel gelezen wordt en zorgt voor leads… Waarschijnlijk heb je wel iets beters te doen. En hoe zat dat ook alweer met SEOMoet daar ook nog iets mee? Yep, als je schrijft voor het web moet je zeker iets met SEO.

Tekstschrijven voor je website uitbesteden? Neem vrijblijvend contact op.