Hoe je geweldige tekst voor je website schrijft

Ondernemers met een drive hebben stuk voor stuk een goed verhaal. Exact weten wat je wilt vertellen is een prima begin. Maar met heel hard roepen dat ze bij jou moeten zijn kom je er niet. Tekst voor je website moet nou eenmaal ook

  •     helder zijn (zodat iedereen snapt wat je te vertellen en te verkopen hebt)
  •     niet over jou gaan (tenminste, niet op je verkooppagina)
  •     triggeren, nieuwsgierig maken
  •     concreet zijn, to the point
  •     geschreven zijn met het oog op je doelgroep (juiste tone-of-voice)
  •     authentiek zijn, bij jou en je bedrijf passen
  •     geen taalfouten bevatten (dat komt je professionaliteit namelijk niet ten goede)

 

Zo schrijf je tekst voor een aantrekkelijke website

  • Wat biedt je aan? (product of dienst) Het moet in 1 oogopslag duidelijk zijn wat er op jouw website te vinden is en wat je doet
  • Wie zijn je bezoekers? (Doelgroep, leef je in, voor hen schrijf je de tekst)
  • Waarom hebben ze jouw product/dienst nodig? Wat levert het iemand op die met jou in zee gaat? Geef praktische en emotionele voorbeelden: het scheelt tijd/geeft innerlijk rust/bevrijd je van pijn, je maakt vrienden voor het leven etc.
  • Wat is je verhaal? (op de ‘over mij’ pagina)

Vertel iets persoonlijk waardoor iemand je een beetje leert kennen. Dus niet: ik houd van koken en wandelen, maar: ‘op zaterdag sta ik het liefst uren in de keuken boven een pruttelende stoofpot’ en ‘Op zondag trek ik er steevast op uit met mijn hond, lekker struinen over de Veluwe’. Zo zet je zintuigen aan het werk, daar kunnen bezoekers van je website iets bij voorstellen

  • Wat maakt jou betrouwbaar? Verwijs naar je portfolio of laat reviews zien
  • Zet aan tot actie (call to action), stuur aan op het maken van een afspraak/info opvragen/koop van je product

 

Als je aan de slag gaat

  • schrijf zoals je praat
  • skip jargon (tenzij je zeker weet dat je doelgroep weet waar je het over hebt)
  • schrijf unieke teksten (Google houdt niet van kopiëren, knippen en plakken)
  • leef je in: wie is de bezoeker van je website, vertel ze waarnaar ze op zoek zijn op een manier die ze aanspreekt
  • vermijd clichés  (grijze muizen zijn er genoeg)
  • Verras, trigger en verleid (wordt die roze olifant en nestel je in het geheugen van je lezer)

Dat is best heel veel

Hoor ik  je zuchten? Het is inderdaad wat veel. Stressen over spelling, naar catchy woorden zoeken zodat jouw tekst wel gelezen wordt en zorgt voor leads… Jakkes, waarschijnlijk heb je wel iets beters te doen. En oh ja, hoe zat dat ook alweer met SEOMoet daar ook nog iets mee? Yep, met SEO moet je zeker iets.

Als jij wilt doen waar je goed in bent, ondernemen en je energie stoppen in De Zaak, trakteer jezelf dan op een tekstschrijver. Dat scheelt je een hoop tijd en ergernis en levert je meer op dan je denkt 😉  Voor een offerte of gewoon een paar vragen waar je snel antwoord op wilt hebben, neem je vrijblijvend even contact op, altijd goed.